Visuaalinen CV

Parhaimmillaan visuaalisesti skarppi CV lisää mieleenpainuvuutta ja vahvistaa henkilöbrändiäsi.

***

Millainen on hyvä CV? Tämä kysymys voi tuntua jo kuluneelta, sillä se on yksi työnhakukoneiden ja rekrytointialan yritysten suosikkiaiheista. Fiidiisi on voinut jo tänään ilmestyä useampi postaus aiheesta.

Ai miksi minäkin tartun aiheeseen? Olen vääntänyt visuja yli kymmenen vuotta – pyöritellyt fontteja ja pistekokoa, muokannut kuvia ja sommitellut näistä hyvännäköisiä ja toimivia kokonaisuuksia.

Tässä siis visuaalisia vinkkejä CV:n tekemiseen.

Selkeys

Ulkoasussa tulee olla ilmaa eli kuvien ja tekstikenttien ei tule olla toisissaan kiinni.

Reunasta reunaan ulottuva tekstimassa = tapettivuota.

Älä pelkää jättää valkoista paperia tai muuta kevyttä taustaväriä näkyviin. Kiinnitä huomiota myös marginaaleihin.

Kontrasti

Tekstin ja taustan värin kanssa saa olla tarkkana, esimerkiksi valkoinen teksti vaaleanharmaalla pohjalla ei toimi.

Myös negateksti eli valkoinen mustalla / tummalla pohjalla voi olla vaikealukuinen, ainakin jos koko tekstisisältö on tehty näin.

Kontrasti on osa saavutettavuuskriteerejä. Se muuttuu iän myötä yhä merkittävämmäksi luettavuuden osatekijäksi.

Väri

Käytä maksimissaan kolmea väriä, joista yksi on tekstille varattu väri. Jos halajat harmoniaa, poimi tehosteiksi saman värin eri sävyjä.

Jos taas kontrasti on mieleesi, tuo kaksi eri väriä yhteen. Tässä voit hyödyntää vanhaa kunnon väriympyrää!

Ja sitten teksti!

Pistekoko: Tekstiä lukiessa ei saa pinnistellä. Varmista siis tekstin pistekoko vaikkapa
tulostamalla CV kertaalleen.

Tekstihierarkia: Tämän ollessa kunnossa otsikot ja väliotsikot erottuvat muusta tekstistä ja teksti on ylipäätään silmäiltävää. Otsikolla ja leipätekstillä voi olla oma fontti ja/tai reilu ero pistekoossa. Kiinnitä huomiota myös riviväliin.

Fontti: Ah, fontit! Niitä on joka lähtöön ja niihin voi uppoutua. Liiaksikin. Valitse siis maksimissaan kolme fonttia ja käytä niitä johdonmukaisesti – valitse eri tason otsikoille omansa ja leipätekstille omansa.

Käypä tärppi on valita otsikolle päätteetön fontti ja leipätekstille päätteellinen. Tai toisinpäin. Päätteellinen fontti silmää ohjaavine väkäsineen on esimerkiksi vanha kunnon Times New Roman. Päätteetön fontti on selkeän suoraviivainen, kuten esimerkiksi Arial.

Vältä koristeellisia fontteja, jotka pitkissä rimpsuissa menettävät luettavuutensa.

Ja viimeisenä seikka, jota olen jo sivunnut: jos mahdollista, tulosta CV ja tarkista edellä mainitut asiat.

Näytöllä dokumentti näyttää aina erilaisesta. Värit ovat kirkkaita ja tekstin pistekokokin voi jäädä tarkistamatta, sillä ainahan saa zoomattua.

Moni kakku päältä kaunis, kuuluu sanonta. Ja saahan sillä wordillakin toimivan ansio luettelon pyöräytettyä.

Sisältöä ei siis pysty maskaamaan ulkokuoren alle, mutta ei selkeästä, luettavasta ja skarpista visuaalisesta ilmeestä haittaa ole. Parhaimmillaan se lisää mieleenpainuvuutta ja vahvistaa omaa henkilöbrändiäsi.

 


Meniina Wik
Marketing and Communications Specialist

Lisää samasta aiheesta