Vuodet voimavarana, osa 4

Oletko ajatellut rekrytointimarkkinointia brändityönä?

***

Markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä otan siipieni suojaan myös asiakkaiden sosiaalisen median markkinointikampanjat.

Kampanjan huolellinen kohdentaminen tuo rekrytointimainoksen juuri oikeiden silmäparien eteen – asiakas kertoo minulle toiveensa esimerkiksi maantieteellisestä sijainnista, tehtävänimikkeestä ja alasta. Kaikki tämä on oleellista tietoa.

Joskus kuitenkin saan toiveita iän mukaan kohdentamisesta. Tätä toivetta on hyvä puntaroida seuraavien pointtien kautta:

A) Lainsäädäntö suojaa: työpaikkailmoituksia ei saa kohdentaa tai rajoittaa tietylle ikäryhmälle, koska se rikkoo syrjintää koskevia lakeja ja asetuksia.

B) Etiikka ensin: kohdentaminen iän mukaan voi olla eettisesti kyseenalaista, koska se perustuu oletuksille tiettyjen ikäryhmien kyvyistä tai osaamisesta.

C) Markkinointitehokkuus: Kun rekrytointimainontaa rajoitetaan iän perusteella, se voi vähentää mainonnan tehokkuutta tavoittamalla pienemmän yleisön. Laajemman kohderyhmän tavoittaminen auttaa varmistamaan, että avoimiin tehtäviin hakee monipuolinen joukko potentiaalisia ehdokkaita – tämä tietysti parantaa mahdollisuuksia löytää oikea henkilö tehtävään.

D) Brändin imago: Oletko ajatellut rekrymarkkinointia brändityönä? Ikään perustuva kohdentaminen voi heikentää yrityksen mainetta ja brändimielikuvaa erityisesti nuorempien sukupolvien silmissä, jotka arvostavat inklusiivisuutta ja monimuotoisuutta. Tämä saattaa vaikuttaa negatiivisesti yrityksen kykyyn houkutella lahjakkuuksia. Ja asiakkaita.

Kohdennettu somemarkkinointi on tehokkaampaa kuin koskaan sen tarkkuuden, personoinnin ja reaaliaikaisen datan ansiosta.

Kuitenkaan tehokkuus ei saa tarkoittaa huoletonta siirtymistä markkinoinnin pikakaistalle, jossa vauhdin huuma voi viedä mennessään – matkalla tulee tiedostaa kohdentamiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja vastuullisuustekijöitä.

 

 

Meniina Wik
Marketing and Communications Specialist

Lisää samasta aiheesta